Citroën GS byl nápadný svým na svoji dobu futuristickým vzhledem. Pokud už modely
2CV, DS nebo SM založil výrobce nové mílníky v historii výroby automobilů,
tak GS se řadí mezi ně. Jak už je u značky Citroën obvyklé, GS je zkratka výrazu
Grand Serie. Tato velká série má pokračovaní až dodnes.
Citroën GS však nebyl nápadný jen svým vzhledem, ale i technickým provedením. Pokud v
případě modelové řady D byla hydraulika označovaná jako poruchová, tak v případě GS to tak
už nebylo. V době, kdy se model GS objevil na trhu, měla firma Citroën už zvládnuté všechny
problémy. Dále novinkou bylo použití kotoučových brzd na všech čtyřech kolech, ladná
karosérie a malý vzduchem chlazený boxer motor, který se dal lehce vytáčet do velmi
vysokých otáček jako turbína a dosahoval k tomu odpovídající vysoký výkon.
Pneumaticky odpružená karosérie se prostřednictvím hydrauliky dala nastavit do
třech poloh (jízda po normální cestě, terénní jízda, výměna kola). Obě dvě karosérie, limuzína
i kombi (break), vynikali vysokým objemem zavazadlového prostoru, velkou nosností a
nízkými liniemi, což ulehčovalo nakládání zavazadel. Ve vnitřním vybavení byla nápadná především
přístrojová deska. V modelech do roku 1972 byl sériově montovaný otáčkoměr. Tachometr byl
ve tvaru lupy (tzv. myší kino), u modelu GSX byli okrouhlé přístroje v GSA 1979 byl lupovitý
tachometr, otáčkoměr a satelitní ovladače.
Pozdější modely GSA už neměli nárazníky z Inoxy, ale z plastů. Výkon boxera s objemem 1300 ccm
vzrostl na 70 HP, ale už nebyl tak spolehlivý, jako předešlý typ.
Zlé jazyky tvrdili, že GS rezivěl na všech koncích a rozích. Bohužel, byla to i pravda.
Problémy byli i s kvalitou opracovaní jednotlivých karosářských dílů.
Technické údaje
GS 1015
GS 1220
GS 1130
Motor
G10
G12
G11/612
Zdvihový objem
1014,8 ccm
1220,1 ccm
1128,5 ccm
Výkon
40 kW (54 ks DIN) pri 6500 ot/min */
48 kW (65 ks DIN) pri 6250 ot/min
43 kW (58 ks DIN) pri 6250 ot/min
Převodovka
4-stupnová
4-stupnová nebo 3-stupnová poloautomatická
4-stupnová
*/ Nekteré vozy byly alternativne vybavené karburátorem Weber, se kterým dosahovali
výkon 41 kW (55,5 ks)