1)V podstatě, systém se nedokáže zpřetlakovat ze 3 důvodů, 1)vadný termostat
2)vadné víčko
3) podobsah chladícího média
2) dá se vše, nic není nemožné a toto, že se povedlo u dvou aut je znakem toho, že nejste odborníci, ale jste laici, neboli jen pouzí uživatelé, nikdo nespad učený z nebe. Lidé se celé generace učí systémem pokus- omyl
3) Vadí, teď v zimně, kdy je okolní teplota daleko nižší, než v létě, stačí chladič odvést spolehlivě teplo i v koloně, ale s příchodem léta, jedna, dvě popojížděcí kolony a motor je nenávratně v ..................li.
jinak v uživatelském manuálu je i kapitola, věnovaná chladící soustavě, je toho spousta blablabla ale jedna velice nenápadná, ale důležitá věc. Po každém odvzdušňování systému, je nutné dolít chladící médium po horní rysku. Na dolévání používáme, buďto destilovanou vodu, či nemrznoucí směsi, nebo vodu odstátou(čili pro blbce, bez chlóru)) Obsah absorvovaného desinfekčního chlóru by totiž při ohřátí začal unikat v bublinkách a zavzdušńoval by systém.
co se týká xantie, vyndal bych víčko chladícího okruhu a podíval se jestli není zalepené nějakým sajrajtem, jestli-že ne, šel bych a koupil nové. Vičko má přetlakový ventil, a ten nesmí dovolit, aby se systém natlakoval přes nastavenou hranici na víčku. Správně ti u xantoše měla přes tento odfouknout tlak, eventuelně přebytečná voda. Jinak jsi správně usoudil na natlakování soustavy. Při nárustu teploty z 0na 100st.celsia se objem vody zvětší o 1/10objemu. po vychladnutí se opět smrštína původní množství. Jestliže u úpně správně fungujícího chlazení, tj. dobré víčko, dobrý termostat a správná hladina, nastame při dojetí a úplném vystydnutí motoru tlakování a to tak, že při povolení víčka vystříkne chladící směs, pak teprve hledáme problém, vadné těsnění či ruptura kebule. Malinký tlak není na závadu, takové to jen syknutí.
1)V podstatě, systém se nedokáže zpřetlakovat ze 3 důvodů, 1)vadný termostat
2)vadné víčko
3) podobsah chladícího média
2) dá se vše, nic není nemožné a toto, že se povedlo u dvou aut je znakem toho, že nejste odborníci, ale jste laici, neboli jen pouzí uživatelé, nikdo nespad učený z nebe. Lidé se celé generace učí systémem pokus- omyl
3) Vadí, teď v zimně, kdy je okolní teplota daleko nižší, než v létě, stačí chladič odvést spolehlivě teplo i v koloně, ale s příchodem léta, jedna, dvě popojížděcí kolony a motor je nenávratně v ..................li.
jinak v uživatelském manuálu je i kapitola, věnovaná chladící soustavě, je toho spousta blablabla ale jedna velice nenápadná, ale důležitá věc. Po každém odvzdušňování systému, je nutné dolít chladící médium po horní rysku. Na dolévání používáme, buďto destilovanou vodu, či nemrznoucí směsi, nebo vodu odstátou(čili pro blbce, bez chlóru)) Obsah absorvovaného desinfekčního chlóru by totiž při ohřátí začal unikat v bublinkách a zavzdušńoval by systém.
co se týká xantie, vyndal bych víčko chladícího okruhu a podíval se jestli není zalepené nějakým sajrajtem, jestli-že ne, šel bych a koupil nové. Vičko má přetlakový ventil, a ten nesmí dovolit, aby se systém natlakoval přes nastavenou hranici na víčku. Správně ti u xantoše měla přes tento odfouknout tlak, eventuelně přebytečná voda. Jinak jsi správně usoudil na natlakování soustavy. Při nárustu teploty z 0na 100st.celsia se objem vody zvětší o 1/10objemu. po vychladnutí se opět smrštína původní množství. Jestliže u úpně správně fungujícího chlazení, tj. dobré víčko, dobrý termostat a správná hladina, nastame při dojetí a úplném vystydnutí motoru tlakování a to tak, že při povolení víčka vystříkne chladící směs, pak teprve hledáme problém, vadné těsnění či ruptura kebule. Malinký tlak není na závadu, takové to jen syknutí.:-)
Hmm,takže tak:termostat je u BX starý cca 2 měsíce,u xantie asi rok.
Víčka maj obě auta původní,netváří se niják nefunkčně,pružina v nich desedá na expanzku,těsnění taky nezdeformované.
Můžu je pro sichr koupit nové.
Xantie už léto bez tlaku absolvovala,i kolony,a nikdy se mi nestalo,že by se ohřála nad 90 st.c
Normálka drží 85,a jak se v létě zastaví,tak teplota houpne na 90,a za chvilku spadne na 80,v létě si držela +-85 pořád,když byla kolona tak s výpomocí sahar.
Takže v mém případě pouze špatné víčko,nebo podhladina vody.
Kam má být dolitá voda v expanzce u mého BXa?Mám tu průhlednou bandasku za baterií,mám dolito cca 2cm nad předěl bandasky,je tam takový "schůdek",a tak 2 cm nad ním mám hladinu,nádobka se netlakuje vůbec.Návod mám v němčině,deutsch nešprechtím,a navíc na mé nádržce vody žádné rysky ani nejsou,pokud vím.
Osobně si myslím,že pokud tam má být tlak,tak se při dostatku vody a dobrém víčku+termostatu v létě udělá sám dostatečný,je tomu tak?
Hmm,takže tak:termostat je u BX starý cca 2 měsíce,u xantie asi rok.
Víčka maj obě auta původní,netváří se niják nefunkčně,pružina v nich desedá na expanzku,těsnění taky nezdeformované.
Můžu je pro sichr koupit nové.
Xantie už léto bez tlaku absolvovala,i kolony,a nikdy se mi nestalo,že by se ohřála nad 90 st.c
Normálka drží 85,a jak se v létě zastaví,tak teplota houpne na 90,a za chvilku spadne na 80,v létě si držela +-85 pořád,když byla kolona tak s výpomocí sahar.
Takže v mém případě pouze špatné víčko,nebo podhladina vody.
Kam má být dolitá voda v expanzce u mého BXa?Mám tu průhlednou bandasku za baterií,mám dolito cca 2cm nad předěl bandasky,je tam takový "schůdek",a tak 2 cm nad ním mám hladinu,nádobka se netlakuje vůbec.Návod mám v němčině,deutsch nešprechtím,a navíc na mé nádržce vody žádné rysky ani nejsou,pokud vím.
Osobně si myslím,že pokud tam má být tlak,tak se při dostatku vody a dobrém víčku+termostatu v létě udělá sám dostatečný,je tomu tak?
nejsem si stopro jistý ale voda v expanzce by měla být asi do 3/4 až 4/4 objemu nádoby
nejsem si stopro jistý ale voda v expanzce by měla být asi do 3/4 až 4/4 objemu nádoby
Těsnění na víčku chladiče může být ztvrdlé - nepřilne dobře a dobrá pružina už to nezachrání. Zkoušel jsem vzduchem natlakovaný chladič pod vodou a od víčka čly pořád drobné bublinky. A když jsem připumpoval tak to najednou odfouklo.
Těsnění na víčku chladiče může být ztvrdlé - nepřilne dobře a dobrá pružina už to nezachrání. Zkoušel jsem vzduchem natlakovaný chladič pod vodou a od víčka čly pořád drobné bublinky. A když jsem připumpoval tak to najednou odfouklo.
mělo by těsnit, těsnit, odfouknou, těsnit, bez bublinek ani sykání, to jsou známky netěsnosti
mělo by těsnit, těsnit, odfouknou, těsnit, bez bublinek ani sykání, to jsou známky netěsnosti:-p
Dobrá,tož vybavím xantuši i BX novými víčkami,doleju vodu na 3/4 nádobky(ale to už myslím mám),a uvidím.
Buď se natlakuje ,nebo ne,dál už to nebudu řešit,protože xantie umí jezdit i tak bez tlaku,BXo ať se s tím nějak popere
;-)Dobrá,tož vybavím xantuši i BX novými víčkami,doleju vodu na 3/4 nádobky(ale to už myslím mám),a uvidím.
Buď se natlakuje ,nebo ne,dál už to nebudu řešit,protože xantie umí jezdit i tak bez tlaku,BXo ať se s tím nějak popere
Kdyby byl chladící systém navržen velkoryse, tj více vody, větší chladič, tak by to ale dobře fungovalo i při atmosférickém tlaku ne? Přetlaková soustava je asi úsporné opatření aby se ušetřil materiál a fridex.
Otvírací tlak víčka je 100kPa tj. asi 1Atm Otvírací podtlak zpětného ventilku je minimální, je tam jen slabá pružinka. Ale právě tento slabý drátek může časem dosloužit. Navíc zpětný ventil doléhá na stejně ztvrdlé nebo zpuchřelé těsnění jako hlavní ventil. Jde to ale rozebrat a vyměnit gumu za lepší, ta se ovšem musí vyrobit na koleně. Nebo tam pasuje z něčeho jiného? Poraďte.
Kdyby byl chladící systém navržen velkoryse, tj více vody, větší chladič, tak by to ale dobře fungovalo i při atmosférickém tlaku ne? Přetlaková soustava je asi úsporné opatření aby se ušetřil materiál a fridex.
Otvírací tlak víčka je 100kPa tj. asi 1Atm Otvírací podtlak zpětného ventilku je minimální, je tam jen slabá pružinka. Ale právě tento slabý drátek může časem dosloužit. Navíc zpětný ventil doléhá na stejně ztvrdlé nebo zpuchřelé těsnění jako hlavní ventil. Jde to ale rozebrat a vyměnit gumu za lepší, ta se ovšem musí vyrobit na koleně. Nebo tam pasuje z něčeho jiného? Poraďte.
To Hubi-asi ne.nejsem sice fyzik,ale voda při vyšším tlaku vře při vyšší teplotě,proto je chladocí soustav přetlaková a ne skrze množství.Přečti si čertovi příspěvky dobře to vysvětlil.
To Hubi-asi ne.nejsem sice fyzik,ale voda při vyšším tlaku vře při vyšší teplotě,proto je chladocí soustav přetlaková a ne skrze množství.Přečti si čertovi příspěvky dobře to vysvětlil.