CXPERIENCE CONCEPT: MIMOŘÁDNÝ ZÁŽITEK
Citroën CXPERIENCE CONCEPT, který značka exkluzivně odhaluje měsíc před zahájením pařížského autosalonu, ukazuje na její schopnost rozšířit svůj slib „Be Different, Feel Good“ na segment velkých hatchbacků. Tento nový koncepční vůz převrací svým výrazným tvarem zažité principy a ztělesňuje přínosy programu „Citroën Advanced Comfort®“.
Citroën si při příležitosti Světové konference věnované nové C3, na níž se sešlo téměř 2 000 zástupců značky z více než 36 zemí, připravil překvapení ve formě koncepčního vozu CXPERIENCE, který se objeví na nadcházejícím pařížském autosalonu. Hatchback o délce 485 cm ilustruje vůli značky Citroën prosadit se na území luxusních vozů a rozšířit v tomto segmentu svůj slib „Be Different, Feel Good“. Jde o zcela nový mimořádný tvar vozu určený na mezinárodní trhy, který znamená novou etapu a nový ofenzivní krok ve strategii značky.
Pro tento poslední výtvor, který je využívá know-how značky a odkazuje na její historii, je charakteristický celkový komfort vytvářející skutečný podpis značky Citroën. CXPERIENCE CONCEPT je nejnovějším zástupcem programu „Citroën Advanced Comfort ®“, jehož cílem je pohoda a komfort posádky. Tento program, který je přítomen ve všech etapách přípravy vozů a řídí se vývojem očekávání zákazníků, doprovází stylistický, technický a technologický vývoj nových modelů značky.
1. ODVÁŽNÝ MIMOŘÁDNÝ DESIGN
Osvědčená identita
Koncepční vůz CXPERIENCE jedinečného výrazného tvaru reinterpretuje principy velkého hatchbacku na území, které je pro značku a její historii velmi důležité. Koncepční vůz CXPERIENCE, který je propracovaný do posledního detailu, nabízí aerodynamický design, jehož rejstřík tvarů a stylů je pro Citroën typický a vozy značky jsou díky nim snadno rozeznatelné a zapamatovatelné.
CXPERIENCE CONCEPT je dílem designérských týmů z Vélizy, kteří při své práci navázali na nové stylové principy značky. Jejich inovativní přístup se zvnějšku inspiroval od světa high-tech a zevnitř od nábytkářství a cestování.
Na koncepčním vozu CXPERIENCE na první pohled upoutá dynamický tvar a důmyslně propracované dveře, kdy se zadní otevírají proti směru jízdy. Z jeho odvážných linií, které se snoubí s velkorysými křivkami a hladkými objemy, jež jsou vyjádřením vlastního stylistického jazyka vozu, vyzařuje pocit dynamiky.
CXPERIENCE CONCEPT má výrazné proporce (délka 485 cm, šířka 200 cm), velmi nízký strop (výška 137 cm) a velmi krátké převisy (rozvor 300 cm) a za svou impozantní postavou ukrývá plynulé tvary. Luxusní vzhled vozu, který je posazený na velkých 22palcových pětipaprskových kolech, podtrhuje i zelinkavý perleťový odstín „Mizuiro“, symbol modernosti, klidu a střídmosti.
Při pohledu zepředu potvrzuje koncepční vůz čistotu svých linií prostřednictvím zcela nového světelného podpisu, v němž se opakuje téma dvou úrovní světel, které je pro Citroën typické. CXPERIENCE CONCEPT nabízí i další prvky, jako je hladká přední strana a specifická maska chladiče. Logo ve tvaru dvojitých šípů se táhne až ke světlometům a zdůrazňuje tak šířku vozu. Pozornost byla věnována především světlům pro denní svícení ve tvaru písmene V, která vozu dodávají technologický pohled. Tvoří ho tenké, 3 mm široké lamely, mezi nimiž jsou zabudovány směrovky. Ve spodní části doplňuje světelný podpis 3 směrové světlomety s LED diodami na každé straně vozu. Přední blatníky jsou pro větší účinnost opatřeny pilotovanými otvory vzduchu. Na každé straně se otevírají a zavírají mobilní klapky, které přispívají k větší aerodynamice při jízdě a praktičtějšímu manévrování.
Charakter koncepčního vozu potvrzují zezadu i výrazné blatníky a okno víka zavazadlového prostoru konkávního tvaru, které má ve spodní části zabudovaný mobilní spojler pro větší aerodynamiku. Zadní světla s 3D diodami a optickým vláknem jsou také ve tvaru písmene V. Směrovky zabudované v jejich středu a ukryté pod jemnou chromovanou lamelou dodávají vozu CXPERIENCE CONCEPT jedinečnou technologickou identitu.
Tento světelný celek je zasazený do černé technické zóny, která ladně kopíruje hranu zavazadlového prostoru velkého hatchbacku a podtrhuje šířku celého vozu. Zadní stylizované šípy tvořící logo jsou stejně jako u nejnovějších vozů značky v černě lakované verzi.
Dalším stylovým prvkem, který přispívá k jedinečné osobnosti koncepčního vozu CXPERIENCE, jsou zadní dveře otevírané proti směru jízdy. Hermetický tvar dveří sahá po střechu a umožňuje otevření v úhlu 90° (v ose kola), což usnadňuje nastupování. Nabízejí úžasný pohled do prostorné a luxusní kabiny. Jde o dokonalé ztělesnění komfortu, které funguje jako pozvání k cestě.
Ladně plynulý interiér
Kabina vozu CXPERIENCE CONCEPT, která se inspirovala ve světě architektury, dekorací a nábytku, byla zkoncipována ve velmi současném stylu. Interiér byl realizován z luxusních materiálů, v osvěžujícím citrusově žlutém odstínu, který je synonymem optimismu a čerstvosti.
Palubní deska byla kromě jednoramenného volantu, který odkazuje k historii značky, zkoncipována čistě horizontálně. Působí trojrozměrně, jako rozříznutá trubka sahající od pravých zadních dceří po levé zadní dveře. Posiluje okamžitý dojem lehkosti, prostornosti a volného místa. Její provedení ve žlutých tónech zvyšuje nevídanou vizuální kontinuitu mezi jednotlivými prostory určenými pro řidiče a posádku.
Sedadla, jejichž provedení byla věnována mimořádná pozornost, jsou potažená teple žlutou látkou, která působí jako měkké čalounění. Opěradla i palubní deska používají světlé dřevo ořechu. Vnitřek dveří je dutý a vyrobený z kvalitních materiálů. Geometrický zelenkavý vzor látky odkazuje k odstínu karoserie a kontrastuje se stylem interiéru. Plochá a měkká palubní deska byla vytvořena na míru. Je potažená tmavou texturovanou kůží s nestrukturovaným designem. Pečlivou práci věnovanou barvám a materiálům podtrhují chromované prahy.
„Celý tým designérů seřídil stejnou vizí – vytvořit nový luxusní sedan určený na mezinárodní trh, který překročí běžné zavedené principy a konkretizuje hodnoty značky pojmenované jako Optimistic, Human a Smart.“
Alexandre MALVAL, ředitel design centra společnosti Citroën
02. PROGRAM CITROËN ADVANCED COMFORT® POUŽITÝ U LUXUSNÍHO VOZU
Se značkou Citroën je odjakživa úzce spjatý pojem komfortu a jejím opravdovým podpisem se stal „Confort Citroën“. Ten dnes zahrnuje globálnější rozměr a celou řadu kritérií, jako je prosvětlení, prostornost, ergonomie nebo konektivita. Všechna tato kritéria přispívají k pohodě těla a ducha a podporují komunikaci a sdílení na palubě koncepčního vozu CXPERIENCE.
Přispění k pohodě těla a ducha
Citroën se při koncipování vozu CXPERIENCE CONCEPT řídil programem Citroën Advanced Comfort®, který k přepracovaným principům komfortu přináší moderní vizi a know-how značky.
CXPERIENCE CONCEPT působí jako hermeticky uzavřený prostor, který je díky vyspělému modulu tlumičů s progresivními hydraulickými dorazy odfiltrovaný od vnějšího světa a nerovností vozovky. Tato exkluzivní technologie značky Citroën, která byla představena před několika týdny, umožňuje výrazně zvýšit kvalitu odfiltrování bez ohledu na nerovnosti vozovky a současně zaručuje mimořádné potěšení z řízení. Výsledkem je dokonalý komfort typický pro Citroën.
Celý velký luxusní vůz je nasměrovaný na pohodu posádky a ihned po nástupu na palubu vytváří dojem dokonalého komfortu řidiče i všech cestujících.
Na palubě bylo vše vymyšleno tak, aby byla pohoda těla co nejvyšší. Sedadla jsou prvkem vozu, s nímž je tělo cestujících nejvíce v kontaktu. Prostorná a obepínající sedadla vozu CXPERIENCE CONCEPT nabízejí jedinečnou měkkost a podporu díky pružné pěně s tvarovou pamětí, výsledkem je vynikající zážitek z cestování. Řidič a spolujezdec vepředu mají k dispozici velká samostatná a velmi pohodlná sedadla. Atmosféra připomínající obývací pokoj je zachována i ve 2. řadě, kde na cestující čekají výrazně obepínající sedadla. Fyzické pocity zvyšuje spojení pohodlných a přírodních materiálů. Aby se z každé cesty stala přátelská a klidná chvíle, vytvořili designéři přední sedadla tak, aby cestující vzadu získali díky zeštíhlení horní části opěradel a posunutí opěrek lepší výhled.
CXPERIENCE CONCEPT se může pro dovršení této uklidňující atmosféry spolehnout na velké objemy a důmyslné odkládací přihrádky usnadňující každodenní život. Vnímání prostoru vyzařuje i z palubní desky a jejího grafického zpracování. Středová konzola je oblá, vepředu nabízí funkční přihrádku s přihrádkou na nabíjení chytrého telefonu pomocí indukce. Ke komfortu a pohodě cestujících přispívají i další odkládací přihrádky prakticky rozmístěné po kabině.
K pohodě na palubě přispívá i péče, která byla věnována osvětlení, jež je rovněž součástí programu „Citroën Advanced Comfort®“. Každý člen posádky tak může využít prostoru plného světla díky velkým bočním proskleným plochám táhnoucím se podél celé kabiny a dvěma střešním oknům zasahujícím přes celou střechu. Díky vnitřnímu osvětlení i osvěžovači vzduchu jsou cestující ponořeni do prostoru „Feel Good“, jakési bubliny pohody, kde je příjemné nabírat sílu.
A konečně pro zajištění klidu řidiče a odlehčení jeho duševní zátěže jsou některé informace promítané do jeho zorného pole, na širokou lištu Head-up displeje.
Podpora komunikace a sdílení
Koncepční vůz Citroën CXPERIENCE je moderní a zcela odpovídá programu „Citroën Advanced Comfort ®“, je útulný, pohodlný a nabízí široké možnosti mobilního připojení. CXPERIENCE CONCEPT je vybaven intuitivním rozhraním člověk-stroj, jehož cílem je zajistit propojení mezi řidičem a posádkou prostřednictvím jejich přístrojů. Technologická inteligence podporuje komunikaci a zefektivňuje využití vozu a jeho vybavení. Slouží posádce na předních i zadních sedadlech a zdůrazňuje vůli značky věnovat zvláštní pozornost cestujícím, kteří jsou plnohodnotnými účastníky cest.
Středobodem kabiny je panoramatický displej 19" s formátem 16:3, který je pozoruhodně zabudován do středu palubní desky. Jsou na něm seskupeny ovladače vozu, takže palubní deska mohla být zbavena zbytečných ovladačů a zvyšuje dojem šířky a prostoru, který vládne na palubě. Velikost displeje usnadňuje používání, vešly se na něj všechny funkce: klimatizace, podpůrné prvky řízení, navigace a audio-video funkce. Tento dotykový středový displej je tvořen několika zónami a řidič i spolujezdec mohou podle potřeby zvolit nakonfigurovatelný systém více oken 1/3 -2/3 či 2/3 -1/3 nebo plný displej. Celý systém umožňuje využívat navigaci a získávat informace o trase, zvolit si vlastní hudbu nebo sledovat oblíbený film. Aby vůz CXPERIENCE CONCEPT také zajistil propojení mezi vozidlem a okolním světem, nabízí online služby, například otevírání vrat na dálku nebo zajištění doručení dodávky do místa bydliště.
Propojení přístrojů a spouštění některých funkcí vozu zajišťují dva další prvky: smartphone a přenosný tablet. Středová konzola vepředu je opatřena držákem telefonu. Ten se dobíjí magnetickou indukcí, je propojen s displeji a slouží jako startovací klíč a jako spouštěč různých nastavení (komfort, fotky, videa atd.).
Cestující na zadních sedadlech mají k dispozici přenosný tablet. Tablet uložený v elegantním pouzdře jim umožňuje nastavovat současně sedadla nebo klimatizaci a nabízí intuitivní a zábavné sdílení dat médií („media sharing“), zejména prostřednictvím nové aplikace Share with U. Tato nová služba umožní snadno sdílet se spolucestujícími mediální soubory (hry, hudba, videa) a používat je při jízdě. Tuto novinku bude možné otestovat na pařížském autosalonu.
Citroën CXPERIENCE CONCEPT sází na high-tech systém zajišťující pohled dozadu za vůz. Kromě přední a zadní kamery jsou zde dvě boční nenápadné kamery na místě tradičních vnějších zpětných zrcátek. Záznamy z kamer jsou přenášeny na malé digitální displeje, které jsou opatřeny chromovanou lištou a jsou umístěny podél dveří, ve stejném dekorativním prvku jako reproduktory a větráky.
Toto optimální zobrazení okolí vozu v úhlu 360°