První vítězství pro C3 WRC
Kris Meeke a Paul Nagle potvrdili vynikající formu a udrželi pevné nervy až do cíle posledního dne Rally Mexiko. I přes opuštění trati několik zatáček před koncem závěrečné Power Stage se posádka Citroën Total Abu Dhabi WRT dočkala premiérového vítězství v rally pro C3 WRC!
- Závěrečný den Rally Mexiko zahrnoval pouze dvě rychlostní zkoušky: La Calera (32,96 km) a Derramadero Power Stage (21,94 km).
- Jakmile posádky v neděli opustily servisní park, začalo drobně pršet. Posádky Citroën Total Abu Dhabi WRT musely řešit správnou volbu pneumatik. Kris Meeke vyjížděl se čtyřmi měkkými a dvěma tvrdými pneumatikami Michelin LTX Force, zatímco Stéphane Lefebvre volil start se šesti měkkými pneumatikami.
- Hned na předposlední rychlostní zkoušce zaznamenal Kris Meeke už pátý vyhraný test za celý víkend. Posílil tak své vedení před Sébastienem Ogierem o dalších 6,3 sekundy, Stéphane Lefebvre zajel excelentní třetí nejlepší čas.
- Pak už se nervózní zraky upíraly na závěrečnou Power Stage, která se živě vysílala v televizi. Ale ani v samotném finále soutěže nebyla o dramata nouze. S cílovou metou na dohled byl severoirský pilot na Citroënu C3 WRC příliš široký v dlouhé, pravotočivé zatáčce. Jeho auto projelo živým plotem kolem tratě až do sektoru parkoviště pro diváky.
- Kris udržel nervy na uzdě, objel zaparkovaná auta a vrátil se zpátky na trať během několika sekund. Projel pak cílovou páskou a mohl si tak zajistit vítězství s náskokem 13,8 sekundy.
- Po jízdě připomínající tobogán v závěrečné zkoušce přišly emotivní scény radosti a oslav celého týmu, Kris a Paul byli vítáni v servisním parku v Leónu jako šampióni.
- Kris Meeke a Paul Nagle dosáhli svého čtvrtého vítězství v soutěži WRC po Argentině 2015 a Portugalsku a Finsku v loňském roce. Pro Citroën to značí 97. vítězství v mistrovství světa.
Co také řekli....
Yves Matton, šéf Citroën Racing Teamu: „Co se přihodilo na Power Stage, je neuvěřitelné, nikdy předtím jsem nic takového neviděl. Byla spousta nejasností, co se vlastně stalo, palubní kamera ukazovala něco jiného než sledovací systém. Když pak auto projelo cílovou čarou, byli jsme absolutně nadšení a všechno napětí z dramatu bylo pryč. První vítězství na šotolině ukazuje, že C3 WRC stojí na pevných základech a že Citroën Racing Team odvedl skvělou práci během celého vývoje auta. Nyní už budeme moci pracovat poněkud uvolněněji a směřovat k dalšímu zlepšení.“
Kris Meeke: „Myslím, že jsem ten příběh vykládal už snad stokrát...Jsem rozzlobený sám na sebe, jakou jsem udělal chybu. Auto bylo příliš široké po značné kompresi a měli jsme ještě velké štěstí. Rychle jsem se chtěl vrátit na trať, protože jsem věděl, že bych mohl vyhrát. Co je hlavní: ukázali jsme, jaký má potenciál Citroën C3 WRC tím, že jsme vyhráli první rally. Jsem hrdý a nadšený z celého týmu, tento výsledek patří jemu.“
Stéphane Lefebvre: „Z tohoto víkendu jsme si hodně odnesli. Dnes jsme skončili patnáctí, což značí, že jsme schopní se držet nejlepších a že můžeme rovnocenně bojovat v těchto podmínkách. Skvělá práce od Krise a Paula a celého týmu, toto vítězství je pro Citroën Racing významným okamžikem.“
Jak šly dny…
Středa – shakedown
Rally Mexiko začala už ve středu za deště shakedownem. Stéphane Lefebvre a Kris Meeke na Citroënu C3 WRC nasadili rychlost, se kterou vyrazili ve čtvrtek večer v Mexiko City na náměstí Zócalo do ostrého programu. 5,31 km dlouhá trať Llano Grande byla o poznání užší než většina rychlostních zkoušek v průběhu rally. Kris Meeke také díky sázce na měkkou směs pneumatik Michelin LTX Force zajel nejlepší čas při čtvrtém průjezdu. Zapsal si tak třetí čas dne 3:48,0.
„Bylo obtížné najít jistotu na tak točivé trati. I přes déšť jsme zapracovali na vylepšování nastavení vozu,“ uvedl Kris Meeke.
Stéphane Lefebvre se objevil v servisní zóně po dvou kolech, aby po přenastavení C3 WRC pokračoval v dalších dvou kolech. Jeho nejlepší čas 3:50,06 ho zařadil na 9. místo.
„Měl jsem dobrý pocit ze čtvrtého kola, ale trochu jsem byl zklamaný z času. Pokud se budou podmínky měnit jako při shakedownu, je těžké odhadnout, zda je zlepšení dílem výkonu motoru, pilota nebo úrovně přilnavosti na trati,“ hodnotil Lefebvre.
Čtvrtek – začátek v letadle
Ve čtvrtek měla Rally Mexiko na programu zahajovací dvě rychlostní zkoušky v Mexiko City. Kris Meeke a Stéphane Lefebvre vyráželi z ikonického náměstí Zocalo jako druhý a dvanáctý. Nebývá zvykem, aby rally zahajovala v letadle. Nicméně posádky vstoupily do dne na letišti v Leónu brzy ráno. Po jeden a půlhodinovém letu přistály v Mexico City. V průběhu dne je čekalo ještě množství reklamních aktivit. K večeru už ale piloti stanuli před superspeciálkou 1,57 km dlouhou. Na trať už vyráželi za bouřky. Po průjezdech několika vozů se trať vysušila.
Kris Meeke zaznamenal při prvním kole druhý nejrychlejší čas. Za méně příznivých podmínek s návratem deště se Stéphane Lefebvre umístil na 12. pozici. V druhém kole měl Kris horší podmínky než soupeři, a tak zajel sedmý čas. Stéphane ztratil 10 sekund na vlásence, kterou přepálil. V průběžném pořadí byl Kris Meeke druhý se ztrátou 1,6 sekundy na lídra, Stéphane Lefebvre figuroval na 12. pozici se ztrátou 19,4 s.
Pátek – šotolinové povzbuzení pro Citroën
Po krátké návštěvě 24milionového velkoměsta se posádky vrátily do Leónu.
Druhý den programu byl okleštěn o polovinu rychlostních zkoušek. Den zakončili průběžným vedením Kris Meeke a Paul Nagle. Druhý Citroën C3 WRC Stéphane Lefebvrea a Gabina Moreaua figuroval na 6. místě.
Yves Matton, šéf Citroën Racing Teamu: „Povzbuzující začátek na šotolině pro Citroën C3 WRC. Kvůli délce, žáru a vnější teplotě byla legendární El Chocolate náročnou zkouškou. Jsme rádi, že jsme zajeli nejrychlejší čas se spolehlivým a rychlým autem, které se dobře pilotuje.“
Kris Meeke: „Vše šlo, jak mělo. Měli jsme vyčištěnou trať, z čehož jsme vytěžili maximum. Nejel jsem naplno, protože celkové vítězství není mým cílem pro víkend. Udělal jsem menší chybu na RZ5, což mě mrzí, stálo nás to 9 sekund.“
Stéphane Lefebvre: „Při mém prvním startu tady ve WRC mě tým požádal, abych se zaměřil na učení se na rychlostních zkouškách a tomu přizpůsobil rychlost. Správně jsme zvolili pneumatiky a mohli jsme se soustředit na svou práci.“
Sobota – Lefebvre chybuje, Meeke vede
Třetí den soutěže zvýšili Kris Meeke a Paul Nagle své vedení v celkové klasifikaci rally. Před závěrečnou dvojicí rychlostních zkoušek měli náskok 30,9 sekundy. Třetí etapa startovala trojicí rychlostních zkoušek - Media Luna, Lajas de Oro a El Brinco. Pro souboj s deštěm zvolil Citroën Total Abu Dhabi WRT šest měkkých směsí pneumatik Michelin LTX Force. Kris Meeke zajel nejrychlejší časy na všech třech zkouškách a severoirský pilot tak vedl před Ogierem o 23,5 sekundy. Stéphane Lefebvre a Gabin Moreau po nadějném vstupu do soutěže byli nuceni zastavit na RZ 10. Menší jezdecká chyba na kluzké trati poslala C3 WRC mimo vozovku na svah. Znamenalo to nedokončení etapy, nicméně možnost díky pravidlu Rally2 se do soutěže vrátit na poslední den programu.
Při druhých průjezdech se Kris a Paul ukázali jako nedostižní. Jeli na kombinaci tvrdých a měkkých pneumatik a na Lajas de Oro 2 zaznamenali čtvrté vítězství víkendu. Na nejbližšího soupeře najeli 18,2 sekundy, takže udrželi celkový náskok 39,5 sekundy. Program dne zakončila dvě kola superspeciálky na autodromu v Leónu. Kris šetřil pneumatiky, protože píchnul jednu zadní, ale ztratil jen 3,5 sekundy. Po servisu se jela další superspeciálka v sousedství. Kris Meeke si po ní udržel náskok 30,9 sekundy.
Yves Matton: „Byl to pozitivní den, když Kris udržel vedení. Měl by si dojet pro vítězství a vydržet s rychlostí až do cíle. Až do karambolu Stéphana šlo všechno hladce a on se dostal mimo trať jen o několik stop. Jsme spokojení se spolehlivostí a výkonovou úrovní Citroënu C3 WRC.“
Kris Meeke: „Po solidním vstupu ráno jsme už odpoledne věděli, do čeho jdeme a mohli jsme zvolit tvrdší pneumatiky oproti našim soupeřům. Musel jsem se přilepit...a zafungovalo to. Jsme v pohodlném vedení, ale potřebujeme ho udržet poslední den. Jsem spokojený, že jsem mohl potvrdit potenciál C3 WRC. Je vidět, že jsme na autě odvedli dobrou práci. Jsem pyšný na to, že jsem byl rychlejší než Sébastien Ogier, navíc za normálních závodních podmínek.“
Stéphane Lefebvre: „Tři kilometry před koncem RZ 10 jsem se dostal zadkem auta mimo v dlouhé, levotočivé zatáčce. Auto sklouzlo mimo trať ze svahu dolů. Nešlo se vrátit zpátky na trať, nebylo tam ani dost diváků, aby nám pomohli. Bylo to pro nás hodně kruté, když vidíte, kolik fanoušků tu podél tratí je. Až do té doby šlo všechno hladce. V autě jsem se cítil dobře, ale za tu malou chybu jsme dost zaplatili. Jsem rád, že jsem se mohl vrátit do soutěže poslední den.“
Konečné pořadí:
1. Meeke / Nagle (Citroën C3 WRC) 3:22:04.6
2. Ogier / Ingrassia (Ford Fiesta RS WRC) +13.8
3. Neuville / Gilsoul (Hyundai i20 WRC) +59.7
4. Tanak / Jarveoja (Ford Fiesta RS WRC) +2:18.3
5. Paddon / Kennard (Hyundai i20 WRC) +3:32.9
6. Latvala / Anttila (Toyota Yaris WRC) +4:40.3
7. Hänninen / Lindstrom (Toyota Yaris WRC) +5:06.2
8. Sordo / Marti (Hyundai i20 WRC) +5:22.7
15. Lefebvre / Moreau (Citroën C3 WRC) +51:35.9
Mistrovství světa pilotů
1. Sébastien Ogier – 66
2. Jari-Matti Latvala – 58
3. Ott Tanak – 48
4. Dani Sordo – 30
5. Thierry Neuville – 28
6. KRIS MEEKE – 27
7. CRAIG BREEN – 20
8. Elfyn Evans – 20
9. Hayden Paddon – 17
10. STEPHANE LEFEBVRE – 10
11. Juho Hanninen – 9
12. Andreas Mikkelsen – 6
13. Jan Kopecky – 4
14. Pontus Tidemand – 3
15. Bryan Bouffier – 1
16. Teemu Suninen – 1
Mistrovství světa – Pohár konstruktérů
1. M-Sport WRT – 103
2. Toyota Gazoo Racing WRT – 67
3. Hyundai Motorsport – 65
4. Citroën Total Abu Dhabi WRT – 55