CITROËN S VOZEM C3 WRC OPĚT ÚTOČÍ NA MISTROVSTVÍ SVĚTA FIA V RALLYE
- Měsíc před konáním Rallye Monte Carlo, která je prvním podnikem mistrovství světa FIA v rallye 2017, představila divize Citroën Racing v Abú Zabí oficiálně vůz C3 WRC.
- Vůz C3 WRC, který splňuje nové předpisy FIA zavádějící generaci velmi pozoruhodných World Rally Cars, symbolizuje oficiální návrat značky Citroën do disciplíny, v níž značka v minulosti získala 96 vítězství a osm titulů mistra světa.
- Tým Citroën Total Abu Dhabi WRT nasadí v sezóně 2017 dva až čtyři vozy C3 WRC pro posádky Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin, Stéphane Lefebvre / Gabin Moreau a Sheikh Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.
NOVÁ KAPITOLA V HISTORII CITROËN RACING
Citroën již od svého vzniku v roce 1919 vždy projevoval svou schopnost přijímat výzvy spojené s dobrodružstvím a sportovním duchem. V 50. letech získaly model značky první velká vítězství v rallye. Na start nové současné éry však bylo nutné počkat až na začátek 80. let. Prvními vozy, kterými se Citroën zapojil do závodů rallye, byly Visa 1000 Pistes a BX 4TC – homologované pro skupinu B – i když nedosáhly žádného velkého úspěchu.
Králové pouště
Bývalé oddělení pro motoristické soutěže se v roce 1989 přejmenovalo na Citroën Sport a postavilo si před sebe první ohromnou výzvu: vyhrát Rallye Paříž – Dakar. Úspěch se dostavil hned na první pokus. V roce 1991 se při prvním startu prosadil Ari Vatanen. Další tři vítězství získal Pierre Lartigue v letech 1994, 1995 a 1996. Vozy ZX Grand Raid dosáhly ve 42 závodech 36 vítězství a pětkrát získaly Pohár konstruktérů v mistrovství FIA Rallye Raid.
Na trati WRC
A to se již rýsovaly kontury programu WRC. Philippe Bugalski zvítězil v roce 1999 s Xsara Kit Car v Katalánské rallye a v Rallye Korsika, a to i v konkurenci World Rally Cars! Tým Citroën Sport se rozhodl zrychlit vývoj a vítězem Rallye Korsika 2001 se stala nová Xsara WRC s Jesusem Purasem za volantem. Po další přípravné sezóně se Citroën v roce 2003 poprvé zúčastnil všech závodů sezóny.
Ta začala získáním prvních tří míst v Rallye Monte Carlo (Loeb / McRae / Sainz). Na konci sezóny vyhrál tým první titul mistra světa v Poháru konstruktérů, který mu zůstal další dva roky. Ve stejnou dobu zahájili Sébastien Loeb a Daniel Elena v roce 2004 svou neuvěřitelnou sérii devíti titulů v řadě za sebou.
Po sezóně 2005 vyhlásil Citroën roční pauzu, během které vyvinul nový vůz C4 WRC. Díky tomuto novému modelu značka získala v letech 2008–2010 tři další tituly v Poháru konstruktérů. V roce 2011 vstoupila na scénu nová generace vozů. Pro další období byl zvolen model DS 3, a ten se do boje pustil s velkou vervou: v roce 2011 a 2012 přidal další dva tituly v Poháru konstruktérů.
V čele na světových okruzích
Citroën se dál účastnil WRC, ale s menšími ambicemi, a přijal novou výzvu v podobě účasti v mistrovství světa FIA WTCC. I zde se úspěch brzy dostavil. Vozy Citroën C-Elysée získaly během tří let v 69 závodech celkem 50 vítězství. Citroën a José María Lopéz tak získaly tři tituly mistrů světa v řadě… Po tomto intermezzu na okruzích se Citroën rozhodl vrátit do WRC s novou C3, symbolem obchodní ofenzívy značky. Nová kapitola úžasné ságy právě začíná…
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ INFORMACE O TÝMU CITROËN RACING
Rallye-Raid (1990–1997)
- 36 vítězství ve 42 závodech, z toho 4 vítězství v Dakaru
- 25 vítězství získal Pierre Lartigue, 10 Ari Vatanen a 1 Timo Salonen
- 5 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye-Raid (1993–1997)
- 5 titulů v Poháru pilotů: Pierre Lartigue v letech 1993–1996 a Ari Vatanen v roce 1997
WRC (1999–2016)
- 96 vítězství, z toho 11 v Německu, 10 v Argentině, 9 ve Španělsku a 7 v Monte-Carlu
- 238 umístění na stupních vítězů
- 1484 vítězství v rychlostních zkouškách
- 78 vítězství získal Sébastien Loeb, 7 Sébastien Ogier, 3 Kris Meeke, 2 Carlos Sainz a Philippe Bugalski, 1 Dani Sordo, Mikko Hirvonen, François Duval a Jesus Puras.
- 36 vítězství pro C4 WRC, 32 pro vůz Xsara WRC, 26 pro DS 3 WRC, 2 pro model Xsara Kit-Car
- Rekordy: počet vítězství pro jednu značku (96) a umístění na stupních vítězů v řadě (38 od Ralllye Mexiko 2008 po Rallye Velká Británie 2010)
- 8 titulů v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA v Rallye (2003–2005 a 2008–2012)
- 9 titulů v Poháru pilotů a spolujezdců pro Sébastiena Loeba a Daniela Elenu (2004–2012)
WTCC (2014-2016)
- 31× pole position ve 35 kvalifikačních jízdách
- 50 vítězství, 45 nejlepších kol a 119 umístění na stupních vítězů v 69 závodech
- 28 vítězství získal José María López, 11 Yvan Muller, 6 Sébastien Loeb, 2 Ma Qing Hua, 1 Mehdi Bennani a Tom Chilton
- 3 tituly v Poháru konstruktérů v mistrovství světa FIA ve WTCC (2014–2016)
- 3 tituly v Poháru pilotů v mistrovství světa FIA ve WTCC pro José María Lópeze (2014–2016)
YVES MATTON: „VÍTĚZSTVÍ V ROCE 2017 A CÍL ZÍSKÁNÍ TITULŮ V ROCE 2018“
Jakým způsobem probíhala příprava na návrat Citroënu do WRC? „Toto rozhodnutí je výsledkem několika faktorů. Na konec tříletého cyklu ve WTCC jsme se dostali v okamžiku, kdy se značka chystala uvést na trh nový strategický výrobek: Nový Citroën C3. FIA ve stejnou dobu zavedla pro WRC nové předpisy. Vzhledem k tomu, že C3 tuto novou definici dokonale splňovala, vše do sebe zapadlo. Tato souhra okolností umožní značce Citroën naplno se zapojit do automobilových soutěží.“
Jaké novinky přinášejí nové předpisy? „Na první pohled by člověk řekl, že jde o výrazně zmodernizované staré předpisy. Ale jde o něco víc, mezi hlavní změny patří zvýšení výkonnosti motoru, větší dopad na aerodynamiku a návrat řízeného centrálního diferenciálu. Na tyto tři body soustředíme naši veškerou odbornou zkušenost získanou díky našim předchozím World Rally Cars nebo naší účasti na okruhu. Díky tomu jsme mohli rychleji a komplexněji reagovat.“
Jak hodnotíte práci odvedenou od začátku projektu? „Je to dost neuvěřitelné. Timing nás donutil zhustit harmonogram vývoje víc než kdykoliv předtím. I se zkušenostmi, které máme, nebylo možné ztrácet čas malováním a vývojem vozu. Díky know-how týmu se nám podařilo najet bez větších problémů potřebné kilometry. Bez dřívějších zkušeností bychom nemohli stanovené lhůty stíhat.“
Nacházíte ve voze Citroën C3 WRC rysy skupiny B? „Vůz C3 WRC skutečně evokuje auta, o kterých snila generace, k níž patřím. Za posledních 30 let se všechno naštěstí vyvinulo, zejména z hlediska bezpečnosti. Pro nadcházející sezónu je charakteristický dojem prudkosti a agresivity, který budou muset piloti zkrotit. Když jsem poprvé viděl Krise Meekea za volantem při testovacích jízdách, říkal jsem si, že jsme dosáhli cíle. Tato nová generace vozů WRC má v sobě něco fascinujícího.“
Mohou tyto vozy dodat WRC novou šťávu? „Předchozím WRC se často vytýkala absence agresivity, dramatičnosti… Krása rallye byla v krajině, kudy vedly tratě, ale chybělo tomu rozhodně určité vzrušení, které by se mělo teď objevit. Doufám, že se tak podaří přitáhnout mladé publikum a dopad pro mistrovství bude pozitivní.“
Jaká je role Krise Meekea ve vývoji Citroënu C3 WRC? „Jedním slovem zásadní. Potřebovali jsme lídra, který má velké technické znalosti, pokud jde o vývoj vozu. Kris totiž již více než 10 let vyvíjí závodní vozy pro skupinu PSA. Je vzděláním inženýr, takže jeho analýza je v některých chvílích velmi přesná. To, že se nám podařilo dodržet harmonogram a cíle, je také díky jeho schopnostem.“
Proč jste si vybrali Craiga Breena a Stéphana Lefebvra? „Abychom dokázali splnit náš první cíl, tedy vyhrávat v roce 2017 jednotlivé rallye, měli jsme již nasmlouvaného Krise. V loňské sezóně prokázal, že je schopen bojovat o vítězství na každém typu terénu. Pro další období jsme měli dva scénáře. Buď povolat zkušeného pilota, který již prokázal, že umí jezdit rychle a mohl by potenciálně konkurovat Krisovi v pozici lídra, nebo se přizpůsobit vizi značky, tedy přijmout jiný postoj a vsadit na mládí. Současně je to přístup navazující na to, čím se Citroën Racing řídí už více než 20 let! Výsledky, kterých dosáhl Craig a Stéphane, ukázaly, že máme v našich řadách talentované a slibné piloty. Rozhodli jsme se dát jim šanci. Postupně tak převezmou ve WRC žezlo.“
Jak se vaše ambice v příštích sezónách budou zvyšovat? „V roce 2017 chceme vyhrávat pravidelně závody a porážet soupeře. A pro rok 2018 máme cíl přivést domů alespoň jeden světový titul.“
Vnímáte historii Citroënu jako určitý tlak? „Když čtu některé komentáře, konstatuji, že spoustu lidí očekává od vozu C3 WRC vítězství hned od prvního závodu. Jasně, že tlak cítíme. Tým možná není tak zkušený jako dřív a potřebujeme čas na to se přizpůsobit. Jako vždycky si vůči výzvám zachováváme skromnost a pokoru.“
CITROËN C3 WRC: KONCENTRACE KNOW-HOW A ZKUŠENOSTI TÝMU, KTERÝ SE STAL ŠESTNÁCTKRÁT MISTREM SVĚTA
World Rally Cars procházely od chvíle, kdy spatřily v roce 1997 světlo světa, pravidelným vývojem, ať už jde o výkonnost, či náklady. Největší změna proběhla v roce 2011, kdy se objevily kompaktnější modely s motorem 1,6 turbo s přímým vstřikováním. Sezóna 2017 je poznamenaná příchodem nové generace vozů, které jsou koncipovány tak, aby byly nejvýkonnější a nejpozoruhodnější, jaké se kdy na tratích mistrovství světa objevily!
Citroën C3 WRC posunuje ve všech oblastech limity toho, co bylo v minulosti. Poměr hmotnost/výkon této novinky z rukou inženýrů Citroën Racing je tak 3,1 kg/k, u přechozího modelu bylo toto číslo 3,8. Lepší účinnost není jen otázka čísel, k technologickému vylepšení přispívá i širší rozchod, aerodynamické prvky a pohon 4×4 s řízeným centrálním diferenciálem.
Cíl: Rallye Monte Carlo 2017
Vývojové oddělení zahájilo zhodnocení nových předpisů a nové struktury vozu Nový Citroën C3 již v dubnu 2015. Práce se zintenzivnily poté, co byl program schválen na nejvyšší úrovni skupiny PSA. 19. listopadu 2015, když byla vydána zpráva o budoucnosti sportovního programu značky Citroën, již vůz C3 WRC existoval…. virtuálně na obrazovkách počítačů.
Konstrukce prvního prototypu vypukla brzy poté ve vedlejších dílnách. 11. dubna 2016 usedl za volant Kris Meeke a vyjel poprvé na zkušební okruh ve Versailles-Satory.
Následně se tým vydal do regionu Languedoc, aby zde provedl první testy na šotolinové trati poblíž Château Lastours. Vůz byl opatřen na karoserii kamufláží, jejímž cílem bylo zamaskovat stylové prvky Nového Citroënu C3, který tehdy nebyl ještě představen veřejnosti.
Vývoj pokračoval v tempu čtyř až pěti dnů měsíčně na různém povrchu, ve snaze dosáhnout jak co nejlepší spolehlivosti, tak výkonnosti. Na konci června byla překročena zásadní etapa, neboť se objevil druhý vůz, určený pro jízdu po asfaltu.
V zákulisí pokračovala práce na vývoji v kancelářích a testy v aerodynamickém tunelu, za účelem přesného definování tvarů karoserie.
Většinu testovacích jízd odřídil Kris Meeke, který byl potvrzen jako oficiální pilot týmu Citroën Racing až do roku 2018. Na konci každého testování potvrdil jeho práci i Craig Breen a Stéphane Lefebvre, kteří britského jezdce na poslední den vystřídali.
Citroën C3 WRC absolvoval celkově deset testů, při nichž najel 9 500 kilometrů.
Poslední nezbytnou etapou před zapojením vozu do automobilových soutěží je jeho homologace. Tu provedla Mezinárodní automobilová federace 13. prosince 2016.
„Od studie po vyrobení auta jsme měli k dispozici velmi krátkou dobu, jak tomu často je v automobilovém sportu. Od prvních testů jsme mohli s uspokojením říct, že máme výborný vůz. Žádné velké vady nás nečekaly a piloti byli chováním vozu okouzleni. Nyní, kdy nás čeká konečný soud v podobě závodního klání, máme pocit dobře odvedené práce, ale nemůžeme příliš hýřit sebevědomím. Tak velká změna předpisů přinese nové rozdělení karet a vůči našim soupeřům cítíme velkou pokoru.“ Laurent Fregosi, technický ředitel
Nejlepší motor, jaký kdy Citroën Racing vyvinul
Citroën Racing od roku 2010 vyvíjí a konstruuje vlastní motory v rámci pravidel FIA Global Racing Engine (GRE).
Architektura motoru opírající se o přeplňovaný čtyřválec 1,6 s přímým vstřikováním umožňuje konstruktérům využít jeho know-how v různých mistrovstvích. Citroën tak využil svou zkušenost z WRC a vyvinul motor pro Citroën C-Elysée WTCC. Nyní použil poznatky ze tří předchozích sezón na okruzích a vyvinul motor vozu Citroën C3 WRC.
Motor Citroën Racing je tvořen stejně jako dva předchůdci hliníkovým blokem motoru. Tento precizně vyrobený díl musí splňovat přísná pravidla, pokud jde o minimální hmotnost a výšku těžiště.
- Za výkonnostním skokem, který se v roce 2017 očekává, stojí jako hlavní faktor zvětšení průměru restriktoru turba z 33 na 36 mm. Výkon motoru se zvýšil o přibližně 20 % na 380 k. Naopak omezení tlaku turba na 2,5 bar neumožňuje zvýšit točivý moment, který zůstává na hodnotě cca 400 Nm.
Vzhledem k tomu, že motor WTCC již fungoval s průměrem restriktoru 36 mm, mohli konstruktéři týmu Citroën Racing s důvěrou přistoupit k nárůstu průtoku a vnitřního zatížení. Tato novinka byla použita proto, aby byla koncepce vozu dovedena do nejmenšího detailu. Práce na snížení tření, na které se podíleli i chemici společnosti Total, umožnila zlepšit výkonnost a účinnost.
Vývojoví odborníci se více než kdy jindy zaměřili na spolehlivost. S poměrem tří motorů na vůz a sezónu je zadání podobné jako u WTCC, kde mechanika najede méně kilometrů, ale s vyšší průměrnou rychlostí.
„Myslím, že mohu říct, že Citroën C3 WRCje vybaven nejvýkonnějším motorem, jaký jsme jen mohli vyrobit. Během svého působení ve WTCC jsme získali od rallye odstup, a to nám umožnilo pustit se do této výzvy s novým pohledem. Rámec pravidel GRE je přísný, ale nabízí dostatek svobody pro nalezení nových řešení. Troufli jsme si přijít s řadou nových technologických novinek, které pochopitelně neprozradím! Jsme hrdí na odvedenou práci, zejména na to, že se nám podařilo omezit tření. Je to o to víc uspokojivé, že tyto novinky se jednou budou používat sériově u všech vozů Citroën.“ Patrice Davesne, koncepce motoru
Lepší účinnost podvozku ve všech typech terénu
Architektura vozu Citroën C3 WRC je podobná jako u jeho předchůdců. Sériový trup byl rozříznut a byly k němu přidány zadní blatníky z kompozitního materiálu, ochranná klec, tunel hnacího ústrojí a nápravnice.
Vůz C3 WRC je prvním World Rally Car značky Citroën, který využívá pětidveřovou karosérii. Zadní dveře jsou zamčené, ale tato konfigurace si nicméně vyžádala práci zaměřenou na osazení a ergonomii, aby se optimalizovala pozice posádky s ohledem na kritéria rozložení hmotnosti, výhledu a pasivní bezpečnosti.
Na tu jsou inženýři Citroën Racing a experti FIA obzvlášť zaměřeni. Pokud jde o zlepšení ochrany posádky zejména při bočním nárazu, nepřipouští se žádný kompromis. Dveře byly posíleny vrstvou z kompozitního materiálu, vznikla tak jakási vrstva připomínající prvky AirBump® s vynikajícími vlastnostmi. Vnitřní strana dveří byla opatřena vrstvou z pěny s vysokou hustotou, která dokáže pohltit energii nárazu, skořepinová sedadla nabízejí lepší ochranu hlavy.
Předpisy pro rok 2017 umožňují široké pole působnosti, jak vozy vylepšit. Nejviditelnější z nich se týká zvětšení maximální šířky na 1875 mm (+55 mm), takže vůz je stabilnější a otevírají se nové aerodynamické možnosti.
Odpružení, které je zásadní složkou určující pohyblivost auta a pocity pilotů, bylo podrobeno rozsáhlé diskusi. Kombinace pružiny – tlumiče, které Citroën Racing vyvíjí a vyrábí, získaly nový sklon, aby se zvýšil zdvih kol. Mezi hlavní novinky u vozu C3 WRC patří geometrie odpružení, která bude jiná u verze určené pro asfalt a jiná u verze pro šotolinu.
- Pohon na 4 kola také prošel výrazným vývojem, neboť se vrátil hydraulicky řízený centrální diferenciál. Toto zařízení – použité u vozů Xsara a C4 WRC – umožňuje, aby se přední a zadní náprava otáčely různou rychlostí. Díky řízení hydraulického tlaku v centrální spojce je možné přenést točivý moment z jedné nápravy na druhou, aby se smazala nedotáčivost a omezilo se případné prokluzování.
Propracovaný design
Citroën C3 WRC na první pohled okouzlí propracovaným designem a jedinečnou morfologií. Z verze WRC vyzařuje stejně jako u sériové C3 robustnost, síla, svěžest a energie. Aerodynamické úpravy, které umožňují volnější předpisy, se aktivně podílejí na výkonnosti vozu. Přídavné aerodynamické prvky umožňují zvýšit stabilitu ve vysoké rychlosti, větrací mřížky zajišťují ochlazování motoru, převodového ústrojí a brzd.
Než tvůrci došli k definitivní podobě karosérie, vyzkoušeli mnoho možností. Stačí se pozorně podívat na fotky pořízené v průběhu měsíců vývoje a člověk si to lépe uvědomí…
Vyšší přední blok motoru, který je charismatickým prvkem vozu, vyvolává dojem robustnosti. Je součástí prodloužení linie bočních oken, která tvaru vozu dodává rovnováhu a přirozenou sílu. Světelný dvouúrovňový podpis, logo značky a jeho dvojitá chromovaná lišta zasahuje až ke světlům pro denní svícení s LED diodami a zvýrazňuje identitu ke značce. Mistrovským kusem zajišťujícím aerodynamiku je nárazník s lištou a křidélky zvyšujícími přítlak a snižujícími tak nedotáčivost. Spodní část je jiná u verze pro šotolinu a pro asfalt. Přívody sání vzduchu přivádí vzduch k chladiči, výměníku turba a brzdám. Teplý vzduch odchází mřížkami sání pod kapotou a v horní části předních blatníků.
Z bočního pohledu vynikne plovoucí střecha posazená na černých sloupcích čelního skla. Díky řádně promyšlené proporci mezi plnými a prosklenými plochami podtrhuje ochranný rozměr vozu Citroën C3 WRC. Ve spodní části vůz poutají široké prahové lišty odvádějící boční proudy vzduchu. Větrací otvory pod zadními dveřmi umožňují ochlazovat brzdy. Stejně jako vpředu i zde je vzduch odváděn přes horní část blatníků.
Velmi propracovaný je i zadní nárazník, který napomáhá odhazování zeminy a sněhu na lehkém terénu. Tyto tvary ukazující na snahu o co nejlepší aerodynamiku evokují 3D světla, která dodávají vozu Citroën C3 jedinečnou technologickou identitu. Větrák, přes který přečnívá centrální vývod výfuku, odvádí vzduch a tím zvyšuje přítlak.
Aerodynamický systém doplňuje pozoruhodné křídlo, které tvoří spodní „lopatka“ a složitá horní plocha. Pro větší účinnost je celé křídlo posunuté vzad a o 50 mm výš než podle starých předpisů.
„Díky zkušenosti získané s Citroënem C-Elysée WTCC jsme nemuseli začínat od nuly. Byl to však jen startovací bod důkladné práce. Testovali jsme řešení v CFD a v aerodynamickém tunelu se 40% maketou. Výsledky nás vedly k novým tvarům, které jsme zase otestovali a tak dál.. Současně jsme museli vyzkoušet díly na autě, aby se zajistila jejich dlouhá životnost na nejnáročnějším terénu. Je to rovněž nikdy nekončící práce: pokud bychom měli víc času, dosáhli bychom dalšího pokroku a došli bychom ještě k lepším výkonům!“ Laurent Fregosi, technický ředitel
TECHNICKÁ SPECIFIKACE VOZU CITROËN C3 WRC
Podvozek |
|
Struktura |
Původní karoserie Citroën C3 zesílená vícebodově svařovaným rámem |
Karoserie |
Ocel a kompozit |
|
|
Motor |
|
Typ |
Citroën Racing GRE 2017 – 1.6 turbo s přímým vstřikováním |
Vrtání × Zdvih |
84 × 72 mm |
Objem válců |
1600 cm3 |
Maximální výkon |
380 5 při |
Komentáře |
Komentáře
Pro psaní komentářů se přihlaste a aktivujte si úplný profil ...