Rally Polsko - Nové základy pro C3 WRC
Osmé dějství světového šampionátu WRC, Rally Polsko, je oblíbenou událostí pro posádky Citroën Total Abu Dhabi WRT: Andreas Mikkelsen, Craig Breen a Stéphane Lefebvre už se nemohou dočkat, až vyrazí na extra rychlé tratě regionu Mazury. V Mikolajki budou na startu C3 WRC s významnou aktualizací.
Rally Polsko (29. 6. – 2. 7. 2017)
VÝZVY: AKTUALIZACE PRO C3 WRC
Po skončení Rally Sardinie Itálie týmoví inženýři a posádky se přesunuli okamžitě do Polska, kde je čekaly čtyři dny testování v oblasti Mikolajki. Andreas Mikkelsen/Anders Jaeger, Craig Breen/Scott Martin a Stéphane Lefebvre/Gabin Moreau se střídali za volantem Citroënu C3 WRC, aby přizpůsobili nastavení vozu specifickým rysům polských cest. Pro další průběh sezony Citroën Racing předložil FIA dvě aktualizace: homologace pro nový zadní diferenciál a také mechanického „jokera“ pro rozložení točivého momentu mezi nápravy. Po sérii výsledků, které neodpovídaly plánům, se i takto chce Citroën Racing vrátit zpět na místa na póodiu.
Andreas Mikkelsen tu v posledních třech letech jednou vyhrál a dvakrát dojel na druhém místě a nemá důvod nepomýšlet na výrazný úspěch na Rally Polsko. Vzhledem k prodlení v dodávkách nových součástek bude jeho C3 WRC jako jediný s homologovaným „jokerem“. Pokud budou tratě suché, bude norský pilot těžit z dobré startovní pozice prvního dne a může si tudíž vyjet dobrou pozici i pro následující dny.
Craig Breen skončil loni v Polsku sedmý a vrací se na rally, která patří k jeho oblíbeným. Irskému pilotovi by měly vyhovovat rychlé a plynulé tratě, takže nereálný není výsledek kolem pátého místa, které zajel v Monte Carlu, Švédsku, na Korsice a v Portugalsku. Craig figuruje aktuálně v pořadí mistrovství světa jezdů na sedmé pozici.
Po vynechání Rally Sardinie Itálie se za volant C3 WRC vrací Stéphane Lefebvre. Podobně jako jeho mladší týmový kolega i on se na polských tratích cítí dobře. V roce 2016 si držel krásné sedmé místo, aby v průběhu závěrečné, blátivé etapy vypadl. Také Stéphane bude mít první den dobrou startovní pozici...kterou by mělo posílit příznivé počasí.
Rally Polsko: Rychlost především
Rally Polsko je hned po Rally Monte Carlo druhou nejstarší soutěží na světě. Vznikla v roce 1921, aby se postupem let propracovala do kalendáře mistrovství světa - v roce 1973 se poprvé jela jako součást WRC. Dlouhé čekání na reprízu trvalo do roku 2009, kdy Rajd Polski se vrátil na světovou scénu. Pak ale přišlo další přerušení série až do roku 2014, nyní se zdá, že je Rally Polsko již pevnou součástí programu WRC. Do Polska se sjíždějí tisíce milovníků rally ze střední a východní Evropy, kteří se těší na auta WRC létající v plné rychlosti.
Rally Polsko má centrum v Mikolajki, malém turistickém městečku v oblasti jezer nedaleko hranic s Litvou, Běloruskem a Kaliningradskou oblastí Ruska. Trať zahrnuje převážně extrémně rychlé šotolinové úseky, které vedou poli a lesy okolní krajiny. Rychlostní zkoušky jsou velice úzké s písečným povrchem, který auta zpomaluje: to je velkou výzvou pro piloty, aby se vyrovnali s hlubokými kolejemi.
Letošní itinerář obsahuje nejen důvěrně známé pasáže a cesty, ale i pro posádky nové sekce. Rally začne ve čtvrtek večer superspeciálkou v Mikolajki Areně, která je v sousedství servisního parku. Nejnáročnější program čeká zřejmě v sobotu, během níž všichni absolvují téměř polovinu měřených úseků z celé rally. Nové úseky jsou Baranowo, Pozezdrze a Kruklanki a budou zřejmě hrát rozhodující roli v boji o vítězství.
Co také řekli...
Yves Matton, týmový šéf Citroën Racing: „Na Rally Polsko se naše sezona dostane do nové fáze. Potřebovali jsme udělat krok vzad, abychom se zaměřili na rizika vzniklá během vývoje C3 WRC a na která nebyl dosud čas. Naše auta jsou bezpochyby rychlá, ale rozmezí, ve kterém pracují efektivně, je příliš úzké. Proto jsme přistoupili k několika zásadním změnám v naší organizaci, metodách a principech. První z nich je angažování Andrease Mikkelsena, který nás povzbudil při potvrzování našich myšlenek. Po jeho prvním testování C3 WRC jsme získali několik aktualizací, které doplnily naši práci za poslední měsíce. Naši piloti by měli být schopní s tímto univerzálnějším vozem zajíždět výsledky, které by více odpovídaly našim očekáváním.“
Andreas Mikkelsen: „Testování minulý týden bylo velice dobré. Po dvou dnech v autě na cestách, na kterých jezdíme rally, jsme definovali nastavení, které vyhovuje mému stylu jízdy. Samozřejmě je ještě mnoho práce, kterou je třeba udělat, ale myslím, že Craig a Stéphane budou změnami potěšeni. Polsko je moje oblíbená rally - byl jsem tu druhý v letech 2014 a 2015 a vyhrál jsem v roce 2016. Na těchto cestách se cítím jistě, což pilot opravdu potřebuje cítit. Poté, co jsem se seznámil s autem na Rally Sardinie Itálie, doufám, že bych mohl tentokrát bojovat na čele pelotonu. Do toho vstoupí řada faktorů - počasí, prach, startovní pořadí. Věřím, že pokud všechno půjde dobře, mohl bych stanout na stupních vítězů.“
Počet startů na Rally Polsko: 4
Nejlepší výsledek: 1. (2016)
Craig Breen: „Po tvrdých a zatáčkovitých cestách Sardinie jsem při seznamovacích etapách měl možnost testovat na rychlé a táhlé cesty Polska. Andreas prověřil některé nové myšlenky během testování, takže se zdá, že jdeme správným směrem. Jsem rád, že budu bojovat na rally, na které se nemusím všechno teprve učit. Loni tato rally byla zlomem v mé sezoně. Tady jsem položil základy pro moje pódium ve Finsku. Cítím se jistější před touto rally, než jsem cítil před posledními třemi starty. Myslím, že bych mohl být ještě rychlejší. Po sérii pátých míst bych nepohrdl umístěním ještě blíže pódiu.“
Počet startů v Polsku: 1
Nejlepší výsledek: 7. (2016)
Stéphane Lefebvre: „Podobně jak Andreas a Craig si myslím, že jsme v testech udělali velký pokrok. Rally Polsko mám opravdu rád. Poslední tři roky jsem tu byl rychlý ve všech kategoriích. Loňský rok mi také přinesl radost v podobě prvního vítězství v rychlostní zkoušce ve WRC a také jsem byl lídrem. Vím, jak na zdejší tratě, navíc moje sebevědomí ještě posílilo testování. Rychlostní zkoušky jsou podobné těm ve Finsku s užšími cestami a volnějšími povrchy. Jsou tam rovněž dlouhé sekce skrz pole, které jsou velice rychlé a s malým počtem orientačních bodů. Můj cíl je dojet do konce a skoncovat tak s nepříznivými výsledky, které jsem nedávno zajel.“
Počet startů: 3
Nejlepší výsledek: 9. (2016)
Klíčová čísla
23 - měřených úseků s celkovou délkou 326,64 km.
44 % - rychlostních zkoušek je nových pro posádky WRC.
28 - pneumatik Michelin LTX Force má každý pilot k dispozici při rally, hlavní volbou budou asi pneumatiky z měkkých směsí.
1 - v týmu Citroën Racing je jeden Polák - týmový manažer Marek Nawarecki.
3 - posádky byly klasifikovány na konci Rally Polsko v roce 1973, v roce vstupu do WRC.
Flashback: Rally Polsko 2009
Po 36 letech se vrátila polská rally do kalendáře WRC a stala se novou zkušeností pro kompletní pole WRC. Z bojů o vítězství vypadl hned zahajovací ráno Sébastien Loeb, když ho vyřadily problémy s předním zavěšením. O vedení tak bojovali Mikko Hirvonen a Jari-Matti Latvala a za prvními dvěma se na Citroënu C4 WRC držel Dani Sordo. Až do RZ 18 platilo toto pořadí. Na superspeciálce v Mikolajki, závěrečné zkoušce, boural Latvala o betonový zátaras a musel odstoupit. Dani Sordo si tak dojel pro druhé místo, což je dosud nejlepší výsledek Citroënu v Polsku.
Program
Čtvrtek 29. června
8.00: Shakedown – Sady (4,90 km)
16.00: Start (Mikolajki)
19.08: RZ 1 – Mikolajki Arena (2,50 km)
19.28: Uzavření servisního parku (Mikolajki)
Pátek 30. června
6.25: Asistence A (Mikolajki – 18’)
7.15: RZ 2 – Chmielewo 1 (6,52 km)
9.00: RZ 3 – Wieliczki 1 (15,96 km)
9.55: RZ 4 – Swietajno 1 (19,60 km)
10.40: RZ 5 – Stare Juchy 1 (13,50 km)
12.40: Asistence B (Mikolajki – 33’)
13.45: RZ 6 – Chmielewo 2 (6,52 km)
15.30: RZ 7 – Wieliczki 2 (15,96 km)
16.25: RZ 8 – Swietajno 2 (19,60 km)
17.10: RZ 9 – Stare Juchy 2 (13,50 km)
19.08: RZ 10 – Mikolajki Arena 2 (2,50 km)
19.38: Asistence C (Mikolajki – 48’)
Sobota 1. července
7.45: Asistence D (Mikolajki – 18’)
8.08: RZ 11 – Baranowo 1 (15,55 km)
9.20 : RZ 12 – Pozezdrze 1 (24,28 km)
10.45: RZ 13 – Goldap 1 (14,75 km)
11.35: RZ 14 – Kruklanki 1 (19,58 km)
13.12: Asistence E (Mikolajki – 33’)
14.08: RZ 15 – Baranowo 2 (15,55 km)
15.20: RZ 16 – Pozezdrze 2 (24,28 km)
16.45: RZ 17 – Goldap 2 (14,75 km)
17.35: RZ 18 – Kruklanki 2 (19,58 km)
19.30: RZ 19 – Mikolajki Arena 3 (2,50 km)
20.00: Asistence F (Mikolajki – 48’)
Neděle 2. července
6.40: Asistence G (Mikolajki – 18’)
8.10: RZ 20 – Orzysz 1 (11,15 km)
9.08: RZ 21 – Paprotki 1 (18,68 km)
10.45: RZ 22 – Orzysz 2 (11,15 km)
12.18: RZ 23 – Paprotki 2 – Power Stage (18,68 km)
13.40: Asistence H (Mikolajki – 13’)
14.30: Podium (Mikolajki)