V první řadě dovolte, aby jsme vám pogratulovali. Brzy zjistíte,
že existují jen dvě skupiny řidičů: ti, co jezdí na Citroënech, a hlupáci,
kteří nejezdí ...
Začněte nejprve s celkovým čištěním kompletního příslušenství: vyčistěte koberce v
prostoru pod předními a zadními sedadly a
v kufru. Vyčistěte auto zvenku kolem kol. Starostlivě zkontrolujte povrch
karosérie na škrábance, malé pukliny a rez. Koroze by u Citroënu BX neměla byť
klíčovým problémem, pokud nebyl zanedbávaný a některé opravy nebyli vykonávané
bez snahy chránit auto před korozí. V případě potřeby odstraňte zjištěné závady
ihned.
Pokud je auto vybavené katalyzátorem, dbejte na všeobecnou
opatrnost: měli by jste zabránit styku se škodlivými látkami. Nedovolte, aby
nespálené palivo přehřálo katalyzátor, neroztahujte ani neroztlačujte
auto při startovaní, nepoužívejte velmi bohatou směs (podle potřeby
čistěte a měňte vzduchový filtr, palivový filtr, zapalovací svíčky),
nedovolte, aby motor vynechával, nevypínejte zapalování ve velkých
rychlostech (případně nepřidávejte plyn před vypnutím). Nedovolte motoru, aby
spaloval hodně oleje a tím zanášel katalyzátor nespáleným uhlíkem. Nepřidávejte ani
jiné aditiva do paliva. Používejte výhradně bezolovnatý
benzín, aby se katalyzátor nezanesl olovem. Taky dbejte na to, aby jste
zabránili přehřátí katalyzátoru v servise. Neparkujte auto ve vysoké trávě,
kopách suchého listí anebo jiných hořlavých materiálů, obzvlášť proto že auto
poklesne když není tlak v pružícím systému.
Vyměňte anebo nechejte vyměnit rozvodové řemeny, hlavně
jestli neznáte předešlého majitele osobně a nevíte, jestli kontroly vykonával
pravidelně. Řemen je poměrně laciný, ale v případě poškození může způsobit katastrofální
závady s drahou opravou, případně motor zničí definitivně.
Vyměňte i uzávěr chladiče. Je laciný a jeho pružina
ztrácí
časem na síle, což může vést k přehřátí a možnému zničení motoru.
Pokud se motor přehřívá, i když to signalizuje jen kontrolka (žlutá anebo blikající
světlo, anebo teplota v rozmezí 95 až 100 stupňů, podle modelu), nepodceňte
závadu a vyhledejte příčinu. U motoru Citroënu BX se nepředpokládá dosáhnutí
uvedené teploty dokonce ani během hustého provozu v parních dnech, proto každá
signalizace upozorňující na přehřátí by měla být braná vážně.
Jestli se uvedené
problémy odstraní zavčas, není oprava drahá, ale výměna těsnění pod hlavou,
pokřivené hlavy válců a ostatní poruchy už jsou velmi nákladné.
Vyměňte některé (anebo všechny) kapaliny a maziva. Motorový
olej by měl být vyměněný okamžitě. Radil bych plně syntetický olej,
sice je tu jistý rozdíl v ceně, větší teplotní rozsah a stabilnější viskozita pomáhají
ovšem udržet motor v dobrém stavu. Samozřejmě, jestli motor spaluje hodně
oleje, není použití dražšího oleje velmi ekonomické, ale zvýšená spotřeba
oleje by se měla tak či tak opravit. Jestli jste neměli v minulosti zkušenosti s Citroënem,
můžete být překvapen, ale tyto motory, pokud jsou v dobrém stavu, prakticky
nespotřebují (jestli, tak velmi málo) olej mezi dvěma výměnami (každých 10000 km
podle doporučení výrobce, každých 7000 - 8000 km a pokud chcete si být
celkem jist, že
nic nezanedbáte, každých 5000 km by bylo paranoidní). Kontrolujte spotřebu
oleje během prvního období zvlášť důsledně, aby jste věděli, jestli
není potřeba něco
na motoru opravit.
Chladič by měl být vypuštěn a opět naplněn každý druhý
rok. Mnozí majitelé to však vůbec nedělají. Proto by bylo velmi vhodné
vyměnit i chladící směs. Ale i když se rozhodnete jinak, nechejte si
zkontrolovat aspoň
teplotu tuhnutí, aby jste věděli, v jakém je stavu. Hodně středisek anebo
čerpací stanice vám to udělají za malý poplatek, případně zadarmo, nebo
pomocí
jednoduchého přístroje si to dokážete udělat sami.
Pokud máte vypuštěný chladič, nezapomeňte zkontrolovat spínač
ventilátoru chlazení (zašroubován v chladiči nahoře vpravo),
jestli spíná
a vypíná při určených teplotách. Též laciný a lehko vyměnitelný díl,
který se
časem zvykne pokazit (hlavně pokud chybí anebo je pokažený nízkorychlostní odpor na
16 a 19 motorech (malý hliníkový váleček vpravo za levým světlometem), což
způsobí přehřátí motoru při pomalé jízdě v horkých dnech.
Jestli máte servisní záznamy, které ukazují že převodový olej má
daleko do termínu výměny, můžete to nechat tak. Jestli ho máte vyměnit, kupte
minerální olej. Syntetické jsou výborné do motoru ale jsou trochu řídké do
převodovky BX-a, což způsobí méně hladké řazení.
Hydraulická kapalina LHM si zaslouží rovněž takovou pozornost.
Začněte vyčištěním filtru v hlavním zásobníku. Kapalina by měla být
světle
zelená. Pokud je zabarvená dožluta, anebo jestli chcete mít jistotu (a hlavně
jestli jste našli ve filtru hodně nečistoty), vypusťte ji, a nalijte speciální čistící
kapalinu (Total Hydraurinçage, servisní střediska Citroënu by ji měli mít) do systému,
najezděte s autem asi 3 až 5000 km, potom vypusťte kapalinu, znovu vyčistěte
filtr a naplňte systém čerstvou LHM. Udělejte to tak jak poprvé (pokud nenajdete
žádnou jinou chybu na komponentech pružení) pokud máte dojem, že pohodlí
jízdy neodpovídá tomu, co jste očekávali od Citroënu BX.
Zapalovací svíčky a vzduchový filtr
jsou taky přirozeně kandidáti na výměnu, pokud ne, aspoň je vyčistěte. Očistěte
i hlavu rozdělovače a rotor. Vyčistěte konektory
zapalovací cívky (na většině BX-ech je umístěná za baterií,
výpary emitované baterií způsobují jejich častou korozi). Zkontrolujte
pneumatiky, jestli nemají ojetý vzorek. Zkontrolujte stav brzdových
destiček a kotoučů. I když přední
destičky mají na kontrolním panelu kontrolku, nespoléhejte se na to, po několika
letech může být spínač nefunkční. Zkontrolujte gumové manžety
na obou koncích tyčí řízení. Jestli začnou vrzat, můžou být
zaměněné. Jestli zůstanou nějaký čas odkryté a unikne vazelína a vnikne nečistota, oprava bude
o hodně dražší.
Jestli chcete mít garantované vynikající jízdní vlastnosti vozidla a
nejste si jistý stavem obutí, navštivte nejbližší pneuservis a
nechejte
si znovu vyvážit všechny kola. Není to velká investice a podle mých zkušeností
se vrátí.
Důsledně zkontrolujte motor a převodovku na únik oleje a chladící
kapaliny. Pokud žádný únik nenajdete, umyjte motor a převodovku.
Jestli je
vše perfektně vyčištěné, můžete očekávat, že předcházející majitel
chtěl nějaký únik zatajit. Ale může to být znakem, že byli slušní a
chtěli vám prodat
auto čisté. Zkontrolujte všechny gumové manžety, těsnící kroužky, řemen,
upevněte všechny svorky a závlačky manžet. Po přibližně týdnu ježdění
opětovně zkontrolujte únik okolo manžet a těsnění.
Pokud jste stále neztratili trpělivost, metodicky postupujte podél všech
elektrických konektorů v autě, rozpojte, vyčistěte, ošetřete
čističem kontaktů a spojte. Nezapomeňte ani na uzemňovací body. To může
zabránit mnohým případným problémům do budoucnosti.
Jestli si myslíte, že tu něco chybí>
dejte vědět a já to přidám.